Did NYTimes Over-Redact WikiLeaks Cables on Ethiopia?

Eskinder_Nega

by Sydney Smith:

StinkyJournalism received an e-mail from a banned Ethiopian journalist last month complaining about the redactions news outlets made in a WikiLeaks cable. Redactions were suggested by the “Obama administration,” accepted by the New York Times, and passed on to other newspapers like The Guardian.

Nega is banned “from publishing a newspaper” and was accused – but later acquitted — of treason and other charges after participating in a 2005 demonstration “against alleged fraud in the parliamentary elections.”

Eskinder_Nega
Eskinder Nega

The journalist, Eskinder Nega, asked if “the right of the non-western world’s public right to information [is] being addressed fairly by wikileaks and papers?” Nega further questioned if a WikiLeaks cable regarding Ethiopia was over-redacted.

Nega included a Dec. 14 e-mail to the New York Times asking why the Times made certain redactions on a WikiLeaks cable from June 2009 from Addis Ababa to the State Department.  Nega directed his e-mails to both the Times’ “Letters” editor and the Times’ Washington bureau chief.

According to Nega, “the excisions were suggested by the State Department through the New York Times.”

Nega criticized some of the redactions, but more so the newspapers for going along with it.  “While the stated rationale for involving the State Department before posting of  the leaked cables is acceptable,  the State Department is obviously—and understandably—demanding excisions that could not reasonably fall within the confines of the protection of its sources; at least in regard to a June 2009 cable from Ethiopia.”US embassy cables

According to Nega, the redactions were “excessive” in that particular cable.  “The majority consensus here in Addis Ababa, seat of the African Union, is that that excessive excisions were applied to the June 2009 US Embassy cable released last week. Ethiopians are profoundly disappointed, and hope that you will consider a revision of the excisions and re-release of an updated
version,” Nega wrote to the Times.

Nega suggested StinkyJournalism check out this article from what he called a “top-rated Ethiopian website based in the U.S.” that is banned in Ethiopia. The article, written by Nega for EthioMedia, repeated his criticism of the redactions from the cable.

Nega reported that he hadn’t had any response from the Times, but was hoping that attention from a media watchdog, like StinkyJournalism, might help.  We asked if he’s contacted other newspapers that have had advance access to WikiLeaks’ documents. Nega wrote that he has written to The Guardian, but hasn’t had any response there as well.

He is seeking answers from the Times because they have been having direct contact with the U.S. State Department, Nega wrote.  “As principled publishers of the Pentagon Papers, our hope rests squarely with the NYT. Why is it refusing to address the issue?”

StinkyJournalism conducted a search on The Guardian’s website for the WikiLeaks cables related to Ethiopia. We found five cables.

  1. Djibouti in talks to defuse Eritrea crisis dated April 20, 2008
  2. Eritrea attempts ‘charm offensive’ to woo Obama, dated Feb. 9, 2009
  3. Eritrea’s president is ‘unhinged dictator,’ dated March 5, 2009
  4. Ethiopian intelligence chief gives rare interview, dated June 8, 2009
  5. US urges Ethiopia to back Copenhagen climate accord, dated Feb. 2, 2010

Nega confirmed that this is the cable that he calls excessively redacted.  The June 2009 cable contains an interview with Ethiopian intelligence chief Getachew Assefa.

We asked Nega why he thinks the redactions were made, and Nega responded:

“I think the state department is trying to protect the security chief from a major embarrassment, or even scandal. The role of security, which is supposed to be neutral, in stifling domestic dissent is controversial and troublesome. I really wonder if the state department is trying to forestall a potential Ethiopian Watergate. The Ethiopian government has been briefed about the FULL contents of the leaks in advance, thus the possibility that it could have some input in the suggestions of excisions. But this would not be surprising. The state department is doing its best—-as it should— to minimize the damage. One way to placate countries would be to involve them in the excisions.”

StinkyJournalism wrote to both the Letters department of the New York TImes and Dean Baquet of the Washington bureau to confirm receipt of Nega’s e-mail and ask for comment.

Read More from: StinkyJournalism.org

Recommended For You

Leave a Reply

Your email address will not be published.